Het aantal logo’s om aan te duiden dat een product duurzaam is, is explosief gegroeid. Wist je dat er wel 250 duurzaamheidslogo’s in omloop zijn? En wat zegt zo’n logo van een keurmerk? Een goed keurmerk zegt iets over eisen waaraan het product voldoet op het gebied van milieu, dierenwelzijn en mensenrechten. Hoe meer mensen een product kopen met een erkend keurmerk, hoe beter het is voor milieu, dier en mens. Op https://keurmerkenwijzer.nl (van Milieu Centraal) vind je een register van betrouwbare keurmerken.
Maar er worden ook veel logo’s gebruikt die geen officieel keurmerk zijn. Milieu- en overheidsorganisaties stuiten op een nieuw fenomeen: greenwashing. Wat dat is? Een bedrijf dat claimt duurzaam te zijn maar dat in werkelijkheid niet is. Of doet zich in ieder geval groener voor dan het is. Claims kunnen bijvoorbeeld worden gedaan op verpakkingen die de consument verleiden maar die in werkelijkheid niet kunnen worden aangetoond (en fake zijn). Bedrijven gebruiken in reclames nogal eens teksten die consumenten op het verkeerde been zetten en insinueren dat hun producten duurzaam zijn. Een energiebedrijf kan de boodschap brengen dat al hun groene stroom uit wind wordt opgewekt. Besef dan dat al hun groene stroom wel eens minder kan zijn dan 1% en dat ze 99% grijze stroom leveren. Dat heet ook greenwashing. Of gewoon misleidende reclame.