Riolering vloeiveldweg

Eind juni berichtten Omroep Tilburg en het Brabants Dagblad dat de vier rioolbuizen aan de Vloeiveldweg/ IJpelareweg aan de rand van Tilburg-Noord, lek waren. Hierdoor sijpelt niet alleen grondwater in de leidingen maar dreigen de leidingen ook los te raken. Als dat het geval is stroomt het rioolwater in de straat.  En dat is geen kleinigheidje; door deze leidingen stroomt evenveel rioolwater als in veertien zwembaden van 1000 m3. De leidingen die allemaal een diameter hebben van twee meter, kunnen niet worden afgesloten want dan heeft Tilburg een rioolwaterinfarct. Als een dergelijke ramp zich voltrekt, dreigen ook de andere ondergrondse leidingen en kabels te breken, waaronder een belangrijke hoofdgasleiding.

Tijdelijke oplossing
Inmiddels is een aannemer aan de slag gegaan om een bypass voor de gasleiding en de rioolbuizen aan te leggen. Deze zijn op de afgebeelde foto’s te zien. Daarnaast wordt er een grondkering aangebracht ter bescherming van IJpelareweg, het leidingnet en de kabels die er in liggen. De volgende stap is natuurlijk het vervangen van de vier hoofdrioolbuizen.

 

 

Gevolgen voor fietsers
Als gevolg van deze operatie is de snelfietsroute naar Waalwijk en de Efteling afgesloten. Verkeer wordt omgeleid door Tilburg-Noord. Ook verderop waar de gemeente Tilburg en TenneT werkzaamheden verrichten is deze snelfietsroute omgeleid. Het gevolg is een hink-stap-sprong. Vooral het langzame verkeer heeft een olifantenpaadje gevonden bij de weg naar de Spinder. Die weg is weliswaar verboden voor fietsers – gevaarlijk wegens het vele vrachtverkeer naar de afvalwaterreiniging, de afvalbegraafplaats en de mestverwerking – maar wel korter. Zie ook de afgebeelde foto.

De Wijkraden hebben de gemeente de vraag gesteld welke consequenties dit heeft voor Tilburg-Noord en hoelang dit alles gaat duren en kregen de volgende reactie:

  • Vooralsnog zijn er geen consequenties voor Tilburg-Noord.
  • Er zijn geen zaken in Noord aangetroffen die verband hiermee houden. Er zijn wel meldingen binnengekomen, maar deze hadden allen een relatie met het project zelf.
  • Het is lastig een einddatum te noemen. We zien nieuwe verzakkingen verderop ontstaan Dit wordt onderzocht.
  • We zijn aan het uitzoeken of het (tijdig) mogelijk is om de IJpelareweg toch open te zetten voor fietsverkeer. Hier is nog niks over te zeggen.