Status opstart periode mestverwerking (VBT)
Gedurende de afgelopen 2 maanden – vanaf de eerste inname van mest op 1-07-2024 – is de installatie stap voor stap in bedrijf genomen. Na het vullen van de vergistingstanks is het eerste biogas geproduceerd. Nadat het geproduceerde biogas was gevalideerd (juist is bevonden), is (begin augustus) het eerste groene gas aan het gasnet geleverd. Momenteel wordt ca. 12 ton/uur voeding naar de vergisters gestuurd (dat is ca. 30% van de capaciteit).
Foto: Pix4 Profs / Jules van Iperen
VBT (VTTI Bio-Energy Tilburg) meldt dat tijdens de opstartperiode tot nu toe geen grote, speciale problemen zijn ontstaan. Alleen de gangbare, zoals het op orde krijgen van de juiste instellingen en het inregelen van apparatuur. Voordat de installatie operationeel is opgestart, zijn door een speciaal controleteamteam alle installatieonderdelen ‘droog’ getest om ervoor te zorgen dat bij de operationele opstart minimaal problemen ontstaan.
Geurmeldingen in het afgelopen kwartaal
Gedurende de afgelopen periode hebben, naast VBT, nog andere gebeurtenissen plaatsgevonden die mogelijk tot geuroverlast hebben geleid. Dan gaat het om werkzaamheden aan het riool tussen De Spinder en Tilburg-Noord, maar ook afval van een grote brand in Oss dat in mei en juni naar de Spinder is gebracht. Bij aankomst is dat afval afgedekt.
Van de gedane geurmeldingen in het afgelopen kwartaal is de relatie tussen de geurmeldingen en de oorzaak hiervan soms nog lastig te achterhalen. Ook de interpretatie van de informatie die door de eNoses (elektrische neuzen) wordt verkregen is nog een leertraject.
Komend kwartaal mogelijk geuroverlast
In de komende periode worden de volgende activiteiten uitgevoerd die mogelijk tot geuroverlast kunnen leiden: het opstarten van vervolgstappen van VBT, groot onderhoud bij Attero (afvalverwerking) aan de GFT vergisters, onderhoud aan de vergisters van het Waterschap en reparatie aan de riolering aan de IJpelareweg door de gemeente Tilburg.
Evaluaties kwartaaloverleg
- Er zijn voorstellen gedaan om de melding via de geurmelder-app te verbeteren.
- Voor de klachtenprocedure is een voorstel besproken voor aanpassing van de melding aan het klachtencentrum van de Omgevingsdienst. VBT zou iedere klacht binnen 2 werkdagen doorsturen aan het klachtencentrum; Dit wordt aangepast naar 1x per maand en daarnaast binnen 1 werkdag als er binnen een uur 3 meldingen of binnen een etmaal 5 meldingen gedaan worden.
- Ten aanzien van de communicatie hebben achtereenvolgens VBT, Attero en het Waterschap de afgelopen maanden een artikel in de wijkkrant laten plaatsen. Voor de volgende editie van de wijkkrant zal VBT weer een artikel plaatsen.
- In verband met de overlast die mogelijk ook wordt veroorzaakt door de problemen met de riolering aan de IJpelareweg, zal de verantwoordelijke projectleider van de gemeente ook worden uitgenodigd voor dit kwartaaloverleg.